Nyt on sitten tämän viikon luulosairastelut sairasteltu.. Sain luotua itselleni pienen paniikin kun Ruttu on ollut hiljakseen su, ma ja tänään aamusta. Meijän jätkä on ollut kova ja ahkera potkija, mutta sunnuntaista potkut ovat olleet todella harvassa ja vaisuja. Päätin jo maanantaina töissä että soitan illalla Kättärille ja kyselen neuvoja. Mutta päädyinkin vaan googlettamaan ja suorittamaan liikelaskentaa olkkarin lattialla.

Laskennan suoritin heti syömisen jälkeen oikeaoppisesti vasemmalla kyljellä maaten. Ja tulihan niitä liikkeitä tarvittavat 10kappaletta, ja varmaan enemmänkin. Tällöin päätin, että asia on vain mun korvien välissä että mun on unohettava tämä ongelma. Noh, muu maanantai ilta olikin sitten täysin ilman liikkeitä. Edes nukkumaan mennessä, jolloin normaalisti alkaa potkuttelu, ei tullut mitään.

Tiistai (tänään) aamusta vaavi oli myös niin hiljaa (jotain ihan pientä oli tunnettavissa), että päätin että soitan neuvolaan heti kun soittotunti klo.12 alkaa.

Neuvolantäti oli todella ymmärtäväinen mun huoleeni. Hän sanoi heti että näillä viikoilla vauvan liikkeet muuttuvat josta syystä voi tuntua että ne ovat vähentyneet. Mutta asia on hyvä tutkia kuitenkin aina. Sain sitten iltapäivälle sovittua extra-neuvolakerran että päästään tarkistamaan sykkeet. Töitten kannalta päivä oli aivan turha, en todellakaan pystynyt keskittymään mihinkään kun tuijotin vain kelloa että moneltako saan lähteä neuvolaan.

Neuvolassa odotushuoneessa Ruttu sitten liikkui enemmän kuin viimeisiin päiviin. Entistä nolompana sitten siirryin terkkarin huoneeseen ja selitin että olen varmasti ihan pöpi kun soitin hänelle että odotushuoneessakin vauva potki. Terkka vain nauroi mulle lempeästi ja vakuutti että aina kuuluu soitella jos joku asia huolestuttaa.

Pelkkien sydänäänien lisäksi tarkastettiinkin kaikki muutkin neuvolamitat. Verenpaine oli viime käynnistä laskenut, eli oli nyt parempi kun viimeksi se oli vähän koholla etelän reissun jäljiltä. Hb edelleen alhainen mutta samoissa kuin ennen niin ei huolta. Painoa oli tullut lisää taas 660g/vko (viimeksi 600g/vko). Pelästyin tätä (kyllähän mä tiesin että painoa oli tullut, oon käyny kotivaa'alla lähes päivittäin), mutta terkkari sanoi että pitäähän sitä tulla kun vauva ja maha kasvaa. Itseä asia kuitenkin jäi vähän vaivaamaan kun total nousu on nyt 11kg. Googlettelin kotona, ja jonkun lähteen mukaan mun alkupainolla (painoideksillä) total nousu koko raskauden aikana sais olla 11.5-16kg, eli 5kg olis vielä jäljellä.... Pitääpä ens viikolla jutella tästä neuvolalääkärin kanssa.

Ennen kun terkka kuunteli sydänäänet hän tunnusteli mahan ensin käsin. Meijän jätkä on kääntynty pää alaspäin! Kuulemma se ehtii vielä kääntymään takasinkin, mutta tällä hetkellä ollaan siis 'oikeinpäin'. Sydänäänet kuulosti hyvälle ja terkka tunsi liikkeitä, eli äipän korvien välissä se vika vaan oli.. Terkka veikkas että liikkeitä ei ole tuntunut vauvan asennon takia yhtä hyvin kuin ennen. Vauvan naamakin on ilmeisesti nyt selkärankaa kohti, eli suurin osa potkuistakin suuntautuu sisäänpäin.

Sf-mitta oli melkein alakäyrällä. Ennen kuin terkka kertoi mitan hän vain kysyi että minkä kokoinen minä olen ollut syntyessäni. Pelästyin että hän oli mitannut jonkun jättilukeman, kun sitä painoakin oli niin paljon, ja maha on viime viikoina kasvanut kohisten. Mutta toistaiseksi pienikokoista kaveria hän veikkasi. Sanoi kyllä että silläkin voi olla mittaan merkitystä kun vauva on pää alaspäin. Mutta ainakaan mun ahtamien herkkujen sokerit ei oo vielä iskenyt vauvaan, jei!


28+3